دوره های تخصصی

دوره های تخصصی

آزمون زبان انگلیسی دانشگاه آزادEPT جهت تعیین سطح وارائه مدرک زبان معتبر مختص دانشجویان دانشگاه آزاد در چند نوبت در سال ، برگزار می شود. جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد ، می بایست قبل از برگزاری آزمون جامع دکتری یک مدرک زبان معتبر را کسب و ارائه نمود به همین جهت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله در چند دوره اقدام به برگزاری آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی این دانشگاه یعنی EPT می نماید.

زمان برگزاری:

این آزمون معمولا 1 بار در هر ماه توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می گردد که جدول زمان بندی برگزاری این آزمون بر روی سایت english.iau.ac.ir/ept بارگزار شده و داوطلبان می توانند در همین سایت در تاریخ مورد نظرشان ثبت نام نمایند.

داوطلبانی که ثبت نام آنها تکمیل شده و شماره پرونده دریافت کرده اند می بایست قبل از فرارسیدن زمان برگذاری آزمون EPT کارت ورود به جلسه ی خود را دریافت کرده و روز برگزاری آزمون همراه داشته باشند برای اطلاع از زمان برگزاری و انتشار کارت ورود به جلسه EPT عضو کانال تلگرام مجموعه صبح انقلاب شوید.

مراجعه کنندگان با ارائه مدرک تافل یا مدرک دانشگاهی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی میتوانند در دوره TTC (تربیت مدرس)  شرکت کنند که در 12 جلسه به صورت تئوری و عملی برگزار می شود.

یکی از اهداف آموزشگاه زبان انگلیسی صبح انقلاب از برگزاری دوره TTC (تربیت مدرس)  آموزش و پرورش اساتیدی کاملا حرفه ای و آشنا به بروزترین تکنیک ها و اپروچ های تدریس  می باشد. دوره TTC (تربیت مدرس) شامل پنج جلسه تئوری 3 ساعته می باشد که در طی آن دانش آموختگان با تمامی مباحث تئوریک تدریس اعم از متدولوژی های کاربردی، روان شناسی تدریس، ابزار مناسب برای تدریس ( ابزار چند رسانه ای یا مالتی مدیا)، متدهای کارگردانی کلاس، نحوه انتقال صحیح مطالب، نحوه ارزیابی صحیح، و دریافت فیدبک مثبت از کلاس و نیز روشهای صحیح تدریس چهار Skill زبانی آشنا می شوند.

این دوره شامل هفت جلسه ی سه ساعته ی عملی نیز می باشد که در آن پس از ارائه ی نمونه تدریسهای استاندارد منطبق با اپروچ های بروز در زمینه ی آموزش زبان انگلیسی ، از دانش آموختگان خواسته می شود که نمونه تدریسهایی را با رعایت نکات مذکور در جلسات تئوری، ارائه نمایند. پس از آن، نمونه تدریس ها توسط اساتید مجرب بررسی شده و فید بک هایی جهت رفع اشکالات به دانش آموختگان داده می شود. در انتهای این جلسات عملی یک آزمون Demo از شرکت کنندگان گرفته شده و میزان توانایی آنها در حیطه ی تدریس با در نظر گرفتن تمامی جوانب سنجیده می شود. طبق عملکرد دانش آموختگان در جلسات عملی و بررسی نتایج بدست آمده از آزمون Demo کاندیدهای منتخب اعلام می گردد.

پس از اتمام دوره ی TTC (تربیت مدرس)، طی مراسمی از دانش آموختگان تجلیل به عمل آمده و مدارک این دوره ارائه می گردد.

 

دوره آمادگی آزمون تافل (TOEFL) با توجه به شرایط شعب و تقاضای زبان آموز، به صورت فشرده، نیمه گروهی، و خصوصی برگزار می‌گردند. مدت دوره 4 ماه خواهد بود که در قالب 2 ترم، هر یک 15 جلسه، برگزار می گردد. بهره گیری از سیلابس فشرده و کار‌آمد، اساتید متخصص دوره های فشرده و کوتاه مدت، آزمون های آزمایشی روزانه تقویت چهار مهارت اصلی همسو با روش آزمون و کسب نمره 100 IBT از ویژگی های این دوره می باشد.

 

 

اگر شما دانش‌آموز یا دانشجوی بین‌المللی باشید و بخواهید در یک دانشگاه در کشوری انگلیسی‌زبان تحصیل کنید، باید آزمون TOEFL (تافل) بدهید. البته آزمون‌های بین‌المللی دیگری هم وجود دارند، ولی اگر می‌خواهید در کشوری مثل کانادا یا آمریکا مشغول به تحصیل شوید، اخذ نمره خوب از این آزمون به شما کمک می‌کند. کلمه‌ی TOEFL مخفف عبارت (Test of English as a Foreign Language) است و به عنوان نام رسمی آزمون در نظر گرفته شده است. در این آزمون ‌مهارت‌های شما در بخش خواندن (Radinge)، صحبت‌کردن (Speaking)، نوشتن (Writing) و شنیدن (Listening) سنجیده می‌شود تا مهارت کلی شما در درک و صحبت‌کردن به زبان انگلیسی بررسی شود. مواردی که ذکر کردیم از جمله مهارت‌های ضروری برای مطالعه‌ی آکادمیک در دانشگاه‌ کشورهای انگلیسی‌زبان هستند. بنابراین این آزمون مهارت کلی زبان‌آموز در زبان انگلیسی را می‌سنجد تا مطمئن شود که او می‌تواند در محیطی انگلیسی‌زبان تحصیل کند و موفق شود.

چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت کنند؟

در دنیا بیش از 27 میلیون‌ نفر در این آزمون شرکت می‌کنند تا از تسلط و مهارت‌های خود در زبان انگلیسی مطمئن شوند. زبان‌آموزان و دانش‌‌آموزانی در این آزمون شرکت می‌کنند که می‌خواهند در دانشگاه‌ کشورهای آمریکا و کانادا مشغول تحصیل شوند. علاوه بر این، زبان‌آموزانی که قصد اشتغال به کار در کانادا و مهاجرت را دارند، برای اخذ ویزا باید در این آزمون شرکت کنند.

به شرایط لازم برای شرکت در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان توجه و دقت زیادی داشته باشید، چون در این دانشگاه‌ها حداقل نمره‌ی لازم جهت قبولی در آزمون تافل ذکر شده است. بنابراین، می‌دانید که تا چه حد باید تلاش کنید و چه نمره‌ای برای پذیرش در آن دانشگاه لازم است.مهارت شنیداری (Listening Comprehension)

این بخش شامل شش متن می‌باشد؛ دو مکالمهٔ دانشجویی و چهار متن نیز شبیه‌سازی کلاس درس دانشگاهی و مباحثات است.

مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)

این بخش مجموعاً شامل شش قسمت است؛ دو قسمت مستقل که در هرکدام از آن‌ها یک سؤال دربارهٔ زندگی آکادمیک مطرح می‌شود و دانشجو باید در مورد آن صحبت کند. چهار قسمت هم به صورت مجتمع است که بخش‌های reading,listening همراه با بخش speaking وجود دارد. در این بخش‌ها دانشجو باید در مورد خلاصهٔ متنی که می‌خواند یا می‌شنود یا ایده‌های جدید خود در مورد این متون صحبت کند. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد.

مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)

این بخش شامل دو قسمت است. یک قسمت مجتمع و یک قسمت مستقل. در بخش مجتمع دانشجو باید متن آکادمیکی را بخواند، سپس به ادامهٔ آن گوش دهد و بعد از آن نظرات خود را در مورد متن بنویسد. در بخش مستقل نیز دانشجو یک مقالهٔ شخصی در مورد سؤال ارائه شده می‌نویسد.

نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

      آزمون کاغذی TOEFL

همان‌طور که از نام این آزمون مشخص است، داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به سوالات موجود در دفترچه آزمون پاسخ دهند. این آزمون جای خود را رفته رفته به آزمون اینترنتی داده‌است و در واقع در آینده‌ای نه چندان دور کاملاً منسوخ خواهد شد.

در آزمون کاغذی سه مهارت زبان آموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • مهارت شنیداری (Listening Comprehension)
  • ساختار زبان (Structure and Language)
  • مهارت خواندن (Reading Comprehension)

علاوه بر سه مهارت فوق یک قسمت برای مهارت نوشتن هم وجود دارد که در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای بایستی داوطلب بتواند در مورد موضوع مشخصی بنویسد. نمرات بدست آمده از هر قسمت بعد از تغییر مقیاس یافتن با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کند. این نمره می‌تواند بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ تغییر کند؛ بنابراین هیچ نمره مشخصی برای قبولی یا رد شدن در این آزمون وجود ندارد و همه شرکت کنندگان در این آزمون نمره آزمون را دریافت خواهند کرد. نمره مورد نیاز داوطلب بستگی به محلی دارد که داوطلب می‌خواهد نمره آزمون تافلش به آنجا ارسال شود. معمولاً برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور نمره بالاتر از ۵۵۰ و برای شرکت در آزمون دکتری در داخل ایران نمره بالاتر از ۴۸۰ مورد نیاز است.

آزمون اینترنتیIBT

این آزمون در اواخر ۲۰۰۵ معرفی شد و به میزان قابل توجهی جایگزین دو نوع دیگر «مبتنی بر کامپیوتر» و «مبتنی بر دفترچه» گردید. این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر نیز بتدریج راه یافت. آزمون «مبتنی بر کامپیوتر» یا CBT در سپتامبر ۲۰۰۶ متوقف شد.

در این نوع آزمون شرکت کنندگان بایستی در تاریخهای مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون با مدارک امتحانات تافل قدیمی یکسان است ولی این آزمون دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تأکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارت‌های زبانی را پوشش می‌دهد.
  • فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.
  • این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.

این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چندمهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر دفترچه مجاز است. این آزمون نمی‌تواند بیشتر از یک بار در هفته برگزار شود. البته باید دقت کرد که ممکن است یک یا چند بخش به صورت طولانی (طولانی‌تر از حد معمول) ارائه شوند. در این صورت مشخص نیست کدام بخش از سؤالها واقعاً تصحیح شده و جزو نمره در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب سوالات تقریباً به صورت تصادفی است.

آزمون آیلتس IELTS که برگرفته از حروف اول عبارت International English Language Testing Systemاست از معتبرترین و محبوبترین آزمون های زبان انگلیسی است که با هدف سنجش سطح مهارتی زبان انگلیسی افرادی که قصد زندگی، کار و یا تحصیل در جایی را دارند که از زبان انگلیسی برای ارتباط استفاده می شود.

کمی تاریخچه و آمار

آزمون آیلتس توسط موسسه ارزشیابی زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج انگلستان (C)ambridge Assessment، و شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) در سال 1980 راه اندازی شد. در سال 1989، موسسه IDP استرالیا به طراحان و برگزارکنندگان این آزمون پیوست و بین‌المللی بودن این آزمون را تضمین کرد. امروزه مرکز آیلتس استرالیا در کنار دو موسسه دیگر این آزمون را برگزار می‌کنند. نام این آزمون پیش از پیوستن موسسه IDP به شکل ELTS نوشته می‌شد، اما بعد از آن با اضافه شدن کلمه International، آزمون آیلتس به شکل IELTS نوشته شد که امروزه همه آن را به این نام می‌شناسند.

در سال ۲۰۰۷ برگزاری بیش از یک میلیون آزمون در یک سال برای نخستین بار، این آزمون را به محبوب ترین آزمون سنجش زبان انگلیسی برای مقاصد تحصیلی و مهاجرتی در دنیا تبدیل کرد. رشد روز افزون شرکت کنندگان این آزمون چنانی ادامه داشت که در سال ۲۰۱۷ بیش از سه میلیون تست در بیش از ۱۴۰ کشور برگزار شد.

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس دو مدل اصلی دارد که عبارتند: Academic   و General

هم چنین دو عنوان دیگر هم بعدتر به این آزمون اضافه شده که عبارتند از : IELTS Life Skills  و UKVI

که در ادامه مختصری به هر کدام می پردازیم.